Wyjątkowe modele


W kolekcji Omegi można odnaleźć także bardzo wyjątkowe dzieła, które bardziej niż nad pomiarem czasu miały się skupiać na swej niecodziennej formie. Stworzone najczęściej w jednym egzemplarzu i wciąż warte podziwiania. Oto kilka spośród nich:

Greek Temple

Wyjątkowy model stworzony specjalnie na Światową Wystawę w Paryżu w roku 1900. Zdobył pierwszą nagrodę oraz Grand Prix przy tej właśnie okazji. Zaopatrzony w ostatecznie wykończony kaliber 19''C z siedemnastoma kamieniami, czterema kolektorami, regulatorem w postaci łabędziej szyi, włosem bregetowskim oraz bimetalicznym balansem. Design inspirowany grecką mitologią. Emaliowana tarcza oraz kolory zbliżone do tych jakie wykorzystywano do malowania greckich waz (brązowy i czarny). W centrum tarczy Chronos - grecki bóg czasu z kosą oraz klepsydrą. Stylizowane arabskie oznaczenia indeksów godzinowych. Złota wskazówka godzinowa symbolizująca Hermesa boga handlu, wskazówka minutowa odzwierciedlająca jego specjalny symbol - różdżkę z dwoma splecionymi wężami. Złota koperta przypominająca kształtem grecką świątynię. Uchwyt dla dewizki w kształcie wazy udekorowanej postaciami wojowników. Jej pokrywa stanowi równocześnie koronkę do nakręcania i nastawiania zegarka. Po każdej ze stron kariatydy i gryfy. Na deklu wybity Apollo - bóg słońca w swym rydwanie.



Moldavita

Stworzony na wystawę w Nowym Yorku w roku 1964

W kolekcji Omegi jeden z najdoskonalszych przykładów sztuki jubilerskiej stworzony przez niezwykle utalentowanego Gilberta Alberta. Platynowy naszyjnik ozdobiony perłami i złotem. Dołączany wisior udekorowany 7,5 gramowym meteorytem znalezionym w Mołdawii (dawniej ZSRR) o niezwykłej, symetrycznej strukturze antracytu z barwą dochodzącą do lekkiej zieleni w momencie gdy przechodzą przez niego promienie słoneczne. Ten kosmiczny klejnot jest uwydatniony przez najbardziej wyjątkowe symbole natury: morze, poprzez czarne i szare perły, ziemię poprzez diamenty oraz ogień poprzez złoto. Do tego niezwykłego zestawu dołączono damski zegarek napędzany automatycznym werkiem 660, który w owym czasie był najmniejszą taką konstrukcją na świecie.



Ramses II

Złota Róża w Baden-Baden w roku 1970

Dzieło Luigiego Vignando, zainspirowane poprzez niezwykle surowe geometryczne linie, które charakteryzowały monumenty wznoszone w starożytnym Egipcie. Zegarek został wykonany z 18 karatowego złota, w kształcie piramidy z płaskim szczytem na którym znajduje się niezwykłej wielkości symetryczny turmalin.



Dimension 4

Rose d'Or, 1973

Dzieło Irene Spiellmann, w którym dominują proste geometryczne linie. Perfekcyjnie połączony z kopertą ametyst umieszczony nad zabarwioną tarczą stwarza fioletowy odcień, łączący się harmonijnie z błyszczącą srebrną bransoletą.



Tour de Bras LED

Nagroda miasta Genewa w 1976 roku

Damski zegarek stworzony przez Raymonda Muniera, Pionowy wyświetlacz na diodach LED wyświetlający godziny, minuty, sekundy oraz datę. Wszystko połączone z niezwykła dwuczęściową bransoletą z szarego metalu.



Osiris

Złota róża w Baden-Baden w roku 1977

Zegarek biżuteryjny stworzony przez Luigiego Vignando w platynie 950, ważący 130 gramów, pawie ułożenie 222 szafirów i 208 brylantów (6.32 karata). Niezwykła tarcza w kształcie rąbu wykorzystana w tym zegarku została następnie zmieniona na prostokątną a cały zegarek w tym kształcie wprowadzony do produkcji jako jeden z modeli w linii Constellation (numer referencyjny AT 891.0058). Pierścień i uszy w platynie z osadzonymi 98 szafirami i 94 brylantami (1.97 karata). Wykorzystany mechanizm 1350 był najmniejszą taką konstrukcją w tym czasie.



Structura

Złota róża w Baden-Baden w roku 1978

Damski zegarek biżuteryjny stworzony przez Luigiego Vignando łączący w sobie specjalnie oszlifowany onyx oraz 18 karatowe żółte złoto i brylanty. Zegarek został wyposażony w kaliber 1350 (najmniejszy mechanizm w tym czasie). Tak jak w przypadku Moldavity dominują tu miękkie linie i niezwykła jakość całego zestawu. Zestaw miał być wprowadzony do produkcji pod numerami referencyjnymi BA 891.0040 oraz BA 091.95.252.

La Rose Des Temps

Najbardziej skomplikowany zegar biurkowy z roku 1984

Unikalne dzieło bogate w symbole, powstałe jako wynik rozmyślań Dominiquea Loiseaua nad człowiekiem, czasem i wiecznością.

Stworzony z około 9000 części z których wszystkie były kształtowane, grawerowane i obrabiane w ręcznie dlatego stworzenie Róży wymagało ponad 10000 godzin prac przy produkcji i montażu. Zegar posiada 32 funkcje od prostego wskazywania czasu aż do prezentacji ruchów gwiazd nad Bernem, Nowym Yorkiem, Buenos Aires i Sydney. Jako dodatek do wskazań znaków zodiaku oraz wiecznego kalendarza ustawionego do roku 2015 zegar wskazuje fazy księżyca, wschody i zachody słońca oraz przesilenia zimowe i letnie. Nie należy zapominać również o wspaniałym sześciodzwonowym carillonie. Róża otwiera się ukazując niezwykły niesymetryczny latający tourbillon, w którym symbol Omegi obraca się co minutę.





Dunes

Zegary piaskowe z 1985 roku

Zaprojektowana i wykonana całkowicie ręcznie przez Dominiquea Loiseaua rok po stworzeniu Rose des Temps kolekcja sześciu niezwykłych zegarków, z których każdy posiadał jakąś wyjątkową komplikację stworzoną wokół latającego tourbillona położonego nie jak to bywa zwyczajowo na godzinie szóstej a centralnie w mechanizmie (warto również zaznaczyć, że jego grubość wynosiła zaledwie 7mm).

Oprawione w żółte, różowe lub białe złoto, kreacje były tworzone z pewnym zamysłem artystycznym: każda miała przypominać ślady na diunach tworzone przez wiatr . Równocześnie każdy z nich miał swoją funkcję i symbolizował inne zagadnienie w pustynnej kulturze.

Dla przykładu minutowy repetier z tourbillonem. Niecentralną tarcza z diamentowymi wskazówkami oraz systemem wybijającym godziny, kwadranse oraz minuty zaprojektowany by przypominać rafinerię. Od strony dekla centralny tourbillon z abstrakcyjnym motywem geometrycznym.

Zegarki w kolekcji to: Dunes, Sands Horus, Ibis, Sobek, oraz Nefertoum







Alpha-Omega

Zegar z miniaturkami z roku 1990

Kolejne oryginalne dzieło Dominiquea Loiseaua którego Karuzela Czasu wyrażała poetycką wizję historii uniwersalnej i podróży człowieka. Ten niezwykły obiekt przywracał do życia tradycję zegarów astronomicznych. Pierwsza litera greckiego alfabetu - alfa symbolizuje początek wszechświata. Ostatnia litera - omega symbolizuje nieskończoną przyszłość. Pomiędzy tymi dwoma ekstremami w czasie i przestrzeni pojawia się dwanaście kamieni milowych ludzkiej historii: od czasów prehistorycznych aż do wynalezienia Internetu - pojawiając się i znikając jedna po drugiej co pięć minut na scenie wielkości 30 na 23 centymetry. Zegar posiada 60 figurek reprezentujących rasę ludzką, nad którymi góruje Słońce, Ziemia, Księżyc, Mars, Wenus (które obracają się zgodnie ze swoim rzeczywistym ruchem). Wszystko jest napędzane przez komplikacje wskazujące między innymi okresy przesileń czy kolejne pory roku.

Dali

Głowa statuetki została wykonana przez rzeźbiarza Onelio Virgando (brata projektanta pracującego w Omedze Luigiego Vignando) dla Dalego, wielkiego mistrza fantastycznego surrealizmu który połączył swoją wizję z elektronicznym zegarkiem Omegi

Jest to piąta z serii tak złożonych form wykonanych z brązu a opartych na szkicach z 1934 roku przedstawiających kobietę z szufladami w ciele oraz długimi włosami przykrywającymi szyję. Biała tarcza z rzymskimi indeksami godzinowymi i prostymi wskazówkami przykrywa rezonator nazwany myszą w kalibrze 1220, którego koperta została przymocowana do statuetki jedynie za pomocą jednej śruby.

Dzieło to należy do grupy "Alegorie Czasu i Psychoanalizy" stworzonej przez Dalego (1904-1989): wiotkich zegarów, kul inwalidzkich, słoni, płonących żyraf, nosorożców i wszystkich osławionych figur z wpisanymi w nie szufladami, takich jak Wenus z Milo, Wenus - Żyrafa, Kobieta w Płomieniach czy Szafa Antropomorficzna. Szuflady zawsze wydają się puste, sugerując, że szafa nie służy do umieszczania w niej potrzebnych nam rzeczy. Jest to raczej miejsce, w którym możemy przechowywać idee i obrazy, powstałe w naszej podświadomości lub też surrealistyczne wytwory tej części nas samych, która nie podlega naszej kontroli. Wzniesiona ręka zdaje się ostrzegać nas, abyśmy nie podchodzili bliżej, jeśli nie jesteśmy wystarczająco silni by zaakceptować to, co nadrealne.







UWAGI:
1)Opisy pochodzą ze strony Omegi.
2)Zdjęcia pochodzą ze strony Omegi oraz strony Przyjaciół Muzeum Omegi.